افزایش دلالی نتیجه عدم رعایت قانون تفکیک قوا است

افزایش دلالی نتیجه عدم رعایت قانون تفکیک قوا است

سید کریم حسینی و اکبر ظریفی درباره «دولت و مجلس، تعامل یا معامله»، «جایگاه لابی گری در مناسبات سیاسی» و «مشروعیت عزل و نصب های دولت در خوزستان پس از افشاگری نماینده قم» مناظره کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، به‌تازگی کلیپی از نماینده مردم قم در مجلس دست‌به‌دست می‌شود که در آن می‌گوید: جاهایی که ما نیاز به یک کاری داریم در مجلس که هزینه می‌خواهد، به‌زور می‌توانیم 50- 60 نفر را هماهنگ کنیم. مجتبی ذوالنور می‌افزاید: الآن من این 5، 6 تا سؤالی که از رئیس‌جمهور درباره قاچاق، رکود، اشتغال و بیکاری، نرخ ارز و بقای تحریم بعد از برجام پرسیدم، نمایندگانی که من نفربه‌نفر از آنها تعهد گرفتم، می‌بینم که سؤال را از حدنصاب می‌اندازند.

وی بیان می‌کند: رفتم سراغ آقای کشت زر نماینده بهبهان، می‌گویم آقای کشت زر مگر شما تعهد ندادی که امضا را پس نگیری در پاسخ به من می‌گوید: آقای ذوالنور دو سال بود که می‌خواستم فرماندار شهرمان را عوض کنم، هر کاری می‌کردم، همکاری نمی‌کردند. استاندار به من زنگ زد که باید امضایت را پس بگیری. آقای کشت زر می‌گوید به استاندار گفتم فرماندار را عوض کن، دیدم یک‌روزه عوض کردند فرماندار را.

انتشار این کلیپ و عدم تکذیب آن توسط استاندار خوزستان و نماینده مردم بهبهان در مجلس سبب شد که سید کریم حسینی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در خوزستان با اکبر ظریفی قائم مقام حزب اتحاد ملت در خوزستان در دفتر خبرگزاری فارس حاضر شوند و مناظره‌ای با محوریت این موضوع برگزار کنند.

«دولت و مجلس، تعامل یا معامله»، «جایگاه لابی گری در مناسبات سیاسی» و «مشروعیت عزل و نصب های دولت در خوزستان پس از افشاگری نماینده قم» محورهای این مناظره هستند.

این حرف‌ها را از یک منتقد گوش دهند

سید کریم حسینی اظهار کرد: جای تشکر دارد که این فضای مناظره توسط خبرگزاری فارس ایجاد شده و امیدوارم خروجی آن به سود مردم باشد. دغدغه حضور بنده در این جلسه حرکت در جهت توسعه خوزستان با ایجاد یک فضای رقابتی سیاسی و حضور فعال احزاب و تشکل‌ها در صحنه است.

وی افزود: مسئولان و مدیران ما باید بدانند فضایی که امروز توسط مردم و نظام در اختیار آنها است باید در راستای خدمت به مردم باشد، اگر این فضا ایجاد شد اصل دموکراسی، حکومت مردم بر مردم ملموس می‌شود و اگر غیر از این شد قطعا نتیجه بخش نیست.

سخنگوی جمنا در خوزستان عنوان کرد: برخی از مدیران ما مدام می‌گویند که کاش فضای تحزب در کشور حاکم بود و مردم نقش فعال‌تری در مناسبات سیاسی داشتند، بنده از این مدیران می‌پرسم که در طول دوران مدیریتی خود چقدر از احزاب، شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی دعوت کردید تا برنامه‌های شما را نقد کنند و درباره آنها نظر بدهند؟ صحبت امروز من با کسی که این حرف‌ها به گوشش می‌رسد این است که این اظهارات را از سوی یک منتقد گوش دهد. بنده معتقدم که اگر نقد برای ایراد گیری و وارد کردن اشکال به کار دیگر باشد، تأثیر پذیر نخواهد بود برای همین نقدهایم در این جلسه در جهت رفع ایرادات برای رسیدن به خوزستانی بهتر است.

وی گفت: ما در مکتبی بزرگ شدیم و در مکتبی داریم حکومت می‌کنیم که این مذهب و مکتب، ما را به مشورت و همفکری توصیه می کند. ما در کشوری کار می کنیم و مسئولیت داریم که این کشور مغزها و فکرهای بلند و با ظرفیت بالا در حوزه‌های مختلف دارد. دانشگاه‌های غنی داریم، چقدر ما این افکار و مغزها را با مشورت گرفتیم؟ چقدر به مشارکت گرفتیم؟

حسینی بیان کرد: قطعاً این مشورت و هم‌فکری یا انجام نمی شود یا به صورت جزئی و کم انجام می‌شود که نتیجه آن همان بی تأثیری است. ای کاش عقل‌های مدیران ما به اندازه دید یک خبرنگار پرسشگری باشد که دعوت بکنند نه از بنده بلکه از بزرگانی که می توانند در مدیریت استان مشورت خوبی بدهند.

منتظر بودیم حامیان دولت موضع بگیرند

سخنگوی جمنا در خوزستان اظهار کرد: یکی از دلایل بنده بر قبول این دعوت اعتقاد به موثر بودن این نشست‌ها است؛ معتقدم که این نقدها تأثیر گذار هستند و می توانند تأثیر زیادی هم بگذارند. نقدها و اظهار نظرهای ما به شخصیت حقیقی افراد نیست بلکه امروز در مورد شخصیت مدیریتی و حقوقی آنها نظر می‌دهند و همین نقدها سبب می‌شود که برخی از افراد گوش شنوا برای شنیدن این حرف‌ها داشته باشند.

وی افزود: واقعا در بحث‌های مطرح شده درباره تعامل دولت و مجلس چالش‌های جدی داریم و باید هرچه زودتر درباره آنها حرف زد. منتظر بودیم که حامیان دولت خیلی زودتر به این مسائل بپردازند هرچند در گفت‌وگوهای قبلی انتقادهایی را مطرح کردیم اما واقعیت این است که توجهی به حل این معضلات نشد.

حسینی عنوان کرد: مردم امروز می‌پرسند که چرا این لابی ها صورت می‌گیرد؟ چرا مشکلات حل نمی‌شود و سوالاتی از این قبیل. از دید مردم مشکلاتی که امروز دامن گیر کشور شده  فقط به دولت باز نمی‌گردد و به همین دلیل برای اصل نظام مشکل ساز می‌شود و به همین دلیل است که همه احزاب باید به این مسائل ورود کنند.

وی گفت: وظیفه ما است که به عنوان تشکل های سیاسی، شخصیت‌های سیاسی افراد منتقد به این موضوعات ورود کنیم و باید درباره این چالش‌ها حرف بزنیم.

همه باید درباره این اتفاقات موضع بگیرند

سخنگوی جمنا خوزستان اظهار کرد: آنچه درباره لابی گری و امتیاز گیری در استان لمس می‌کنیم قابل قیاس با استان‌های دیگر نیست و از قانون احتمال گذشته است. در دو سه سال گذشته سوالات متعدد و طرح سوال‌های متعدد را در مجلس داشتیم و برگشتی که در همه این طرح‌ها به وجود آمد بدون شک با توجه به صحبت‌های اخیر مطرح شده از سوی نماینده قم زیر سوال می‌رود و بدون شک لابی‌گری‌های پشت پرده‌ای بوده است. حال این لابی گری‌ها هم در حوزه انتصابات رخ داده و هم در حوزه تقسیم اعتبارات و امکانات.

وی گفت: در طول 40 سال گذشته همدلی بین دولت و مجلس در خوزستان به مانند امروز نبود و برای همین است که در این استان تفکیک قوایی وجود ندارد. با توجه به اظهارات اخیر همدلی و هم صدایی دولت و مجلس امروز در خوزستان زیر سوال رفته و همه شخصیت‌های سیاسی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی باید درباره این موضوع حرف بزنند چون نتیجه اقدامات انجام شده در نهایت به ضرر مردم است.

لزوم توجه به قانون تفکیک قوا

ظریفی اظهار کرد: از شما برای پرداخت به این مبحث تشکر می‌کنم اما باید بگویم که خیلی دیر این کار را کردید. بنده به‌عنوان یک معلم سال‌ها است که می‌گویم کشور ما امروز بیش از هر زمان دیگری به منتقدان نیاز دارد و به همین دلیل معتقدم که اگر شرایط فعال شدن منتقدان را ایجاد نکنیم نه می‌توانیم در مسیر توسعه حرکت کنیم و نه این حرکت معنا پیدا می‌کند.

وی افزود: کشور ما در حوزه رسانه‌، به ویژه رسانه‌های منتقد و متخصص خیلی فقیر است و این وضعیت بالطبع در استان هم وجود دارد. فقیر هستیم برای اینکه به‌عنوان یک کنشگر سیاسی اجتماعی و یا شهروند هنوز جایگاه رسانه منتقد را هضم نکرده‌ایم و امیدوارم در آینده به این درد مشترک بیشتر از گذشته پرداخته شود. این‌ها در ابتدا نقد من به حوزه رسانه بود چرا که در این جلسه خودم را به‌عنوان یک رسانه‌ای می‌بینم.

قائم مقام حزب اتحاد ملت در خوزستان گفت: در قانون اساسی به صراحت مسئله تفکیک قوا مطرح شده و اصل 57 قانون اساسی هیچ جای شکی را در این زمینه باقی نگذاشته است. علاوه بر آن در اصل 67 سوگندنامه نمایندگان را داریم و اگر برای پایه بحث به آن مراجعه کنیم خیلی به بحث ما کمک می‌کند.

وی افزود: دخالت در تصمیم گیری‌ها از جانب قوا نسبت به همدیگر نقض قانون اساسی است. اگر نمایندگان با دولت همدل نباشند لاجرم به موفقیت دولت هم نمی‌اندیشند یعنی لزوماً نمی توانیم از نماینده ای که همدل با دولت نیست توقع دلسوزی برای دولت داشته باشیم.

ظریفی عنوان کرد: نمی خواهم بگویم دست به تخریب دولت زده می‌شود ولی کمترین آسیب آن، همدلی نداشتن برای انجام وظایف است. البته هیچ لزومی مبنی بر هماهنگی بین دولت و مجلس نیست و آن چیزی که مدنظر ما است، این است که هر قوه‌ای باید مطابق قانون و درک شرایط پیش رود و این توقع ما از آنها است.

نمایندگان نباید سوءاستفاده کنند

قائم مقام حزب اتحاد ملت گفت: همچنین نمایندگان نباید از وضع و شرایط دولت که قرار بر همدلی و ایجاد آرامش گذاشته سوءاستفاده کنند و مطلبی که باید دقت کنیم این است که عدم ایجاد تنش نباید منجر به این شود که نمایندگان مجلس سوءاستفاده و در کار دولت دخالت کنند.

وی عنوان کرد: کمک بر اجرای مصوبات و نظارت بر اجرای آنها توسط مجلس به معنی دخالت در همه شئوون اجرایی و مدیریتی نیست اما اگر این‌گونه  صورت بگیرد یعنی قوه مقننه مصوباتی را به نفع توسعه نظام نه توسعه منافع خود پیگیری کنند، هیچ مسئله ای به وجود نمی‌آید.

ظریفی افزود: مشکل از آنجایی آغاز می‌شود که بسیاری از نمایندگان ما توانایی و تخصص لازم را برای موفقیت در شرایطی که در آن قرار می‌گیرند، ندارند به همین دلیل ناگزیر متوسل می‌شوند به تحرکات دیگری که منجر به نشان دادن خودشان می شود. احساس دِینی که نمایندگان به برخی از اطرافیان خود دارند منجر به تحمیل این آدم‌ها به بدنه اجرایی کشور می‌شود که این عامل خود علامت سوال بزرگی است درباره تحرکات نماینده پیش از دوره نمایندگی.

احساس دِین نماینده مجلس به دیگران

قائم مقام حزب اتحاد ملت در خوزستان بیان کرد: نماینده در دوران نمایندگی هیچ احساس دِینی نسبت به دیگران ندارد و این احساس دِین به دوران پیش از انتخابات باز می‌گردد و این به معنی تحرکات بر علیه توسعه و ترقی چون پیگیری مطالبات رنگ و بوی انفرادی می‌گیرد نه مطالبات جمعی منجر به نتیجه.

وی افزود: اما درباره مدیران دولتی باید بگویم که مدیران اجرایی همیشه شأن جایگاه خود را باید بهتر از شان شخصی حفظ کنند ولی متأسفانه سیکل گزینش مدیران در کشور ما همواره با نقص همراه است. نمی‌خواهم نگاه تلخی به موضوع داشته باشم اما این سیکل ناقص است و وقتی این نقص‌ها به مدیران درجات پایین می‌رسد، مشکلات تشدید می‌شود به حدی که مباحث مطروحه برای این جلسه پیش می‌آید.

ظریفی عنوان کرد: مدیران کل و روسای ادارات در این سیکل گماشته محسوب می‌شوند و مدیری که گماشته حساب شود هیچ زمانی فرصتی برای برنامه ریزی و تلاش برای اجرای برنامه‌های استاندارد را نمی‌تواند پیگیری کند به همین دلیل دچار روزمرگی می‌شود و روزمرگی حاصل شده منجر به تحرکات برخلاف جهت توسعه خواهد شد.

وی گفت: جا به جایی مدیران در سازمان‌ها باید از یک «منطق» نشأت بگیرد. موفق نبودن در طراحی و برنامه ریزی، موفق نبودن در اجرا، خطاهای فاحش مدیریتی و بازنشستگی از عوامل تغییر و جا به جایی مدیران در یک روند منطقی است در غیر این صورت هر تغییری که رخ دهد حاصل همان سیکل معیوب است.

چالش مشروعیت، جدیدترین مشکل مسئولان خوزستانی

سخنگوی جمنا در خوزستان گفت: برای نمونه در بحث فرمانداری‌ها و انتصاب مدیران براساس قوانین و مقررات کشور امروزه ما در خوزستان متأسفانه با چالش مشروعیت مواجه هستیم. از 27 فرمانداری فعال زیر نظر استانداری خوزستان 10 فرمانداری با سرپرست اداره می‌شوند که بیش از یک سوم فرمانداری‌های خوزستان هستند.

حسینی افزود: براساس قوانین خدمات کشوری نمی‌توان حکم سرپرستی را بیش از 3 ماه صادر کرد و در نهایت اگر قانون اجازه‌ای بدهد تا یک دوره دیگر قابل تمدید است، چه معنایی دارد شهرستانی مانند اهواز که مرکز استان است و یک سوم جمعیت خوزستان در آن ساکن هستند، حدود 14 ماه با سرپرست اداره شود؟ چرا باید سرپرست فرمانداری اهواز هم‌زمان به‌عنوان مدیرکل شیلات خوزستان فعالیت کند؟

وی بیان کرد: سوال من از آقای ظریفی( طرف مناظره) این است که استاندار خوزستان در بدنه مدیران خود یک مدیر برای فرمانداری اهواز ندارد؟ آیا جریان اصلاح طلبان با کمبود مدیر مواجه است؟ خب اگر اصلاح طلبان در معرفی مدیران با قحط الرجال مواجه هستند بگویند که برای یک دوره چند ساله به آنها مدیر قرض بدهیم. هرچند معتقدم که اصلاح طلبان مدیر دارند اما معنی ندارد که اهواز با سرپرست اداره شود.

سخنگوی جمنا عنوان کرد: چرا 10 شهرستان اهواز و تا چند روز پیش 11 شهرستان خوزستان با سرپرستی اداره می‌شود؟ چون برای انتخاب سرپرست نیازی به استعلام صلاحیت نداریم. چون استاندار می‌تواند حکم سرپرستی را بدون استعلام صلاحیت صادر کند.

لزوم ورود تشکل‌های سیاسی در بحث سرپرستی فرمانداری‌ها

حسینی اظهار کرد: مقام معظم رهبری در آخرین دیدار رهبری با کارکنان وزارت اطلاعات داشتند، فرمودند فردی که می خواهد در نظام جمهوری اسلامی امانت دار مردم و کشور باشد باید صلاحیت داشته باشد لذا کوچک‌ترین تردید درباره صلاحیت افراد باید منعکس شود و دستگاهها نیز موظف عمل بر نظر وزارت اطلاعات هستند، واضح تر از این؟ کجا به امر قانون مقام معظم رهبری عمل کردند؟

وی افزود: یکی از ارکان حکومت ما ولایی بودن است یعنی ما باید التزام عملی به ولایت داشته باشیم پس چرا صلاحیت افراد در نظر گرفته نمی‌شود؟ چرا باید استانداری خوزستان برای یکی از شهرهای بزرگ و شناخته شده خوزستان سرپرست فرمانداری انتخاب کند که یکی دو ماه بعد با فضاحت بر کنار شود؟ در این مسائل چه کسی باید پاسخگوی مردم باشد؟

سخنگوی جمنا در خوزستان گفت: همین الان علامت سوال است روی فرمانداری‌هایی است که با سرپرست اداره می‌شوند چون هر امر و نهی آنها صلاحیت ندارد، هر امضایی که این افراد می‌کنند زیر سوال است.

وی عنوان کرد: تشکل‌های سیاسی باید به موضوع فرمانداری‌های خوزستان ورود کنند گرچه من این را وظیفه نمایندگان مجلس می‌دانم چرا که انتخاب فرماندار یکی از مهم‌ترین مسئله شهرشان محسوب می‌شود. خب چرا نمایندگان مجلس این موضوع را نمی‌پرسند؟ این نپرسیدن‌ها این موضوع را به ذهن ما می‌رساند که پشت پرده اتفاقاتی مانند لابی در حال رخ دادن است.

قانون شکنی و دور زدن قانون در خوزستان

حسینی بیان کرد: کجای کار ایراد دارد؟ استانداری خوزستان مدیر ندارد؟ وقت ندارد؟ خب این‌ها می‌تواند چیزی جز کارهای پشت پرده و معاملاتی باشد که به توسعه شهر آسیب می‌زند؟.

وی عنوان کرد: این دور از شأن مردم اهواز است که این شهرستان فرماندار ندارد. الان دزفول، بهبهان، شوشتر و چند شهرستان دیگر بدون فرماندار اداره می‌شوند. خبر اگر سرپرستان فرمانداری‌ها صلاحیت دارند که باید برای او حکم بگیرند و اگر صلاحیت ندارند، استاندار و نمایندگان چگونه به آنها اجازه فعالیت می‌دهند؟

سخنگوی جمنا در خوزستان گفت: بنده از وزارت کشور در این باره سوال کردم و پاسخ شنیدم که از عملکرد استانداری خوزستان راضی نیستند، من این را نمی‌پذیرم، مگر می‌شود آنها از این نوع فعالیت در یکی از استان‌های مهم کشور بی اطلاع باشند؟ سوال اصلی‌ام از استاندار است که به مدیریت خودش بر نمی‌خورد این‌همه دوندگی‌اش خروجی برای مردم و استان نداشته باشد؟ برنامه و نتیجه این دوسال فعالیت او چه بود؟

وی اظهار کرد: ما انتخابات بزرگی را در سال گذشته پشت سر گذاشتم و ایرادهای زیادی به نحوه برگزاری انتخاب گرفته شد و دیدیم در کل کشور به 4 استاندار ایراد گرفته شد که یکی از آنها استاندار خوزستان بود. بدون شک دور زدن قانون صورت گرفته است اگر نامش را قانون شکنی نگذاریم. استانداری خوزستان باید نتیجه فعالیت‌های خود را به مردم بگوید تا چالش مشروعیت مدیران در استان خوزستان برطرف شود. در اصلاح طلبان کسانی را داریم که به علم حقوق واقف هستند چرا نمی‌گویند که چقدر از این اقدامات قانونی، قانونی شکنی و دور زدن قانون است؟

افزایش دلالی نتیجه عدم رعایت قانون تفکیک قوا

ظریفی اظهار کرد: اگر شرایطی که برای تفکیک قوا در قانون آمده رعایت نشود، نتایجی که حاصل می‌شود همه سراسر از این اتفاقات است. افزایش دلالی به جای تعامل سالم یکی از اتفاقات این حوزه است، اینکه دولت و مجلس کارها را خارج از برنامه و چارچوب انجام دهند تعامل محسوب می‌شود اما قطعاً تعامل سالم نیست. تعامل سالم یعنی که مطابق برنامه حرکت کنید و برنامه هرکجا گیر کرد آن گیر حل شود. در واقع تعامل سالم یعنی کمک قوا به همدیگر جهت تسهیل و ریل گذاری صاف تحرکات منجر به توسعه.

وی افزود: از شرایط موجود تعامل سالم به وجود نم‌آید. قانون شکنی تعامل سالم به وجود نمی آورد. دلالی به جای تعامل ظاهر می‌شود و اولویت برنامه و تحرک در چارچوب برنامه از بین می‌رود چون دغدغه هر دو گروه رفع دغدغه‌های طرف مقابل است نه اجرای برنامه. اعتماد عمومی مردم به همه دستگاه ها از بین می‌رود و این آسیب اصلی است. وحدت اجتماعی آسیب می‌بیند چون تحرکات قوا درون خانوادگی، فامیلی و قومی می‌شود و نتیجه آن واضح شدن حرکات در بین انظار است.

قائم مقام حزب اتحاد ملت در خوزستان بیان کرد: ما باید بدانیم چیزی امروز از رسانه‌ها پنهان نمی‌مانند مگر تحرکات طبقه یک در حوزه امنیت کشور که با هزار دردسر پنهان می‌ماند. از بین رفتن اعتماد عمومی صدمات جبران ناپذیری دارد چون مردم می‌بینند و وقتی دیدند واکنش نشان می‌دهند.

وی عنوان کرد: گسترش دلالی سبب می‌شود که کارها از طریق منافع شخصی پیش بروند و این بر خلاف مصلحت عمومی است. اگر کارها در راستای منافع عمومی باشد نیازی به دلالی نیست. دلالی یعنی منافع را به یک گوشه ببریم و اختصاص بدهیم به یک طیف و جمع کوچک. نتیجه دخالت‌ها و گماشتگی‌ها است که خطر محسوب می‌شود.

خدشه دار شدن جایگاه مجلس در نزد مردم

قائم مقام حزب اتحاد ملت در خوزستان اظهار کرد: دخالت‌های بیجای یک نماینده مجلس در کارهای اجرایی شأن مجلس را پیش مردم خدشه دار می‌کند و در طرف مقابل یک نیروی اجرایی نباید اجازه دهد که یک نماینده مجلس هرکاری که دلش بخواهد انجام دهد چون با این اقدام او شأن و جایگاه دولت در آن حوزه انتخابیه زیر سوال می‌رود.

وی افزود: گرایش به سمت مدیران دلال مسلک خطر جدیدی در پی دارد چرا که مدیران شایسته را از خدمت دور می‌کند. مدیران شایسته نمایش دهنده خودشان نیستند و تا از آنها دعوت نشود، پا پیش نمی‌گذارند به همین دلیل وقتی ادم‌های آلوده را در رأس می‌بینند از فضای تصمیم گیری و مدیریت دور می‌شوند. همین سبب می‌شود که دست دولت از مدیران شایسته خالی می‌شود و خالی بودن این عرصه برابر است با ناقص بودن طراحی و برنامه ریزی در ادارات و سازمان‌ها که حرکت در خلاف جهت توسعه به شمار می‌آید.

ظریفی بیان کرد: اما درباره فرماندار اهواز باید بگویم که گزینش وی مطلقاً سیاسی نبود و رسانه‌ها باید به این موضوع توجه کنند. از نظر من خون میرزایی فردی سالم و با پشتکار زیاد است اما این دلیل نمی‌شود که من به‌عنوان یک معلم طراحی و برنامه‌ریزی سازمان‌ها و مراکز بپذیرم که اهواز حتی یک ماه در شرایط نه‌چندان دلچسب اداره شود.

وی افزود: استاندار خوزستان هر توجیهی درباره مسئله فرمانداری اهواز داشته باشد مورد پذیرش نیست حتی اگر توجیهاتش هم درست باشد. دوره بسیار سخت انتخابات و سر و صداهای پس از آن فشار زیادی داشت و به نظرم با این کار خون میرزایی ناقص شد. بحث تأئید صلاحیت خون میرزایی برای فرمانداری اهواز را هم پی نمی‌گیرم چون وی الان به عنوان مدیرکل شیلات در حال فعالیت است.

استاندار باید پاسخگوی مردم باشد

قائم مقام حزب اتحاد ملت در خوزستان گفت: استاندار خوزستان اگر بگوید مرا نگذاشتند و دلایلی از این قبیل – هرچند که ممکن است نمایندگان فشارهایی داشته باشند- قابل پذیرش نیست چون به‌عنوان نماینده عالی دولت در خوزستان مسئول حفظ جایگاه استانداری است و حتی اگر نمایندگان فشاری هم روی او داشتند باز هم خود استاندار است که باید پاسخگوی مردم باشد.

وی بیان کرد: کسی از نماینده نمی‌پرسد که چرا اهواز با سرپرست اداره می‌شود چون نماینده مجلس در پاسخ به این سوال می‌گوید انتخاب فرماندار جزو وظایف استاندار است. شما حتی این را ببینید که یکی از نمایندگان مدعی و پر سر و صدای خوزستان جایی گفته بود مادامی که شریعتی گوش به فرمان ما است، در این پست می ماند. من می‌توانم از استاندار بخواهم که نباید تابع این موضوع باشد هرچند ممکن است فشارهایی بوده و حق هم داشته باشد.

ظریفی افزود: ولی باز هم من این را نمی‌پذیرم به عنوان کسی که مدرس مدیران مراکز و سازمان‌ها هستم، اگر فشاری روی استاندار وجود دارد، باید اعلام شود چون دخالت نماینده مجلس منجر به نقض قانون و نقض سوگند می شود. از سویی دیگر کار مدیران اجرایی هم توجیه پذیر نیست و برای مردم جواب نمی‌شود و مدیر اجرایی بداند که باید در چارچوب قانون حرکت کند، حتی اگر یک روز سرکار باشد تا بتوان از او دفاع کرد.

مدیرکل‌ها، شهرها را به نمایندگان واگذار کردند

قائم مقام حزب اتحاد ملت در خوزستان گفت: اگر قوا بنا بر مسئولیت‌های قانونی خود پیش نروند همه نوع مدیریتی از این التقاط در می‌آید که یکی از آن دلالی است، دیگری جایگزین شدن معامله به جای تعامل است. دخالت نمایندگان در کارهای دولت به اشتباه بحث تعامل را به سازش تبدیل می‌کند.

وی اظهار کرد: شما به عنوان یک وکیل مجلس فشار می‌آورید به استاندار که در شهرستان اجازه دهد این کارها انجام شود و دولت هم گفته که با همه تعامل کنید و تعریف دقیقی از معنی تعامل هم وجود ندارد.

ظریفی افزود: البته این را بگویم که همه چیز به استاندار بر نمی‌گردد و قصه اصلی پیش مدیرکل‌ها است. بسیاری از مدیران کل ادارات، فرامین اجرایی خود در شهرستان‌ها را به نمایندگان سپردند و این موضوع واضح است. آن‌هم نماینده‌ای که دل به تعامل با دولت ندارد خب این نماینده به چه دلیلی باید دلسوز دولت باشد؟ چون هر اتفاقی که رخ دهد بر عهده دولت است و تفکیک این موضوعات بر عهده رسانه‌ها است.

واگذاری مدیریت شهرها به نمایندگان حاصل مطیع بودن استاندار در برابر نمایندگان است

حسینی گفت: فرمایش آقای ظریفی این است که ما باید تفکیک قوا داشته باشی و سیکل فعلی مدیریت طوری است که اکثر مدیران گماشته هستند و با سفارش و دلالی روی کار می‌آیند. در مقابل این نوع مدیران هم نمایندگانی داریم که به هر طریقی می‌خواهند تعامل و معامله کنند.

وی افزود: شما به این نکته توجه کنید که یک مدیر اجرایی قرار است استان را اداره کند و اگر یک مدیرکل همه امورات را به یک نماینده واگذار می‌کند بنده دلیل این کار را در این می‌بینم که مدیرکل وقتی می‌بیند استاندار مطیع نماینده است و آن کسی که قرار است برای حضورش در این جایگاه تعیین تکلیف کند خودش از حرف نماینده حساب می‌برد، طبیعی است که مدیرکل پشت نماینده می‌ایستد تا از او حمایت کند، خب در این سیکل مطلقا شایسته سالاری و جود ندارد.

سخنگوی جمنا در خوزستان بیان کرد: معتقدیم که تغییر مدیران باید از یک مبنای منطقی تبعیت کند اما می‌بینیم که مدیر بازنشسته می‌شود، تخلف می‌کند و هیچ برنامه‌ای ارائه نمی‌دهد اما باز هم برکنار نمی‌شود!. خب در اداره استان ما از کدام روش علمی داریم تبعیت می‌کنیم؟

وی اظهار کرد: بنده معتقدم اگر برخی از این اقدامات در دولتی غیر از دولت اصلاح طلبان بود، آن مدیر را به صلابه می‌کشیدند که چرا این کار را نکردید. نقد ما این است که چرا مدیران کل برنامه‌ای ارائه نمی‌دهند تا بتوان پس از یک دوره اقدامات او را نقد و بررسی کرد.

استاندار با نمایندگان هم جناح خود مشکل دارد

حسینی بیان کرد: آقای ظریفی نیمی از مدت زمان مجلس دهم گذشته است، براساس تحلیل شما بیشتر نمایندگان ما از کدام جریان هستند؟ حالا چه به صورت رسمی اعلام کرده باشند یا به صورت غیررسمی. خب  فقط 3 نماینده اهواز گفتند که ما اصلاح طلبیم و خروجی لیست امید بودند، آقای استاندار بفرماید با کدوم طیف از نمایندگان مشکل دارد؟ اتفاقا با همین اعضای لیست امید مشکل دارد.

وی افزود: الان استاندار خوزستان امر و نهی نمایندگان اهواز که عضو لیست امید و هم جناح با ایشان هستند را انجام نمی‌دهد. ما یا باید علمی عمل کنیم، یا جناحی عمل کنیم یا باید از توان شخصی مدیریتی استتفاده کنیم خب همه این اقدامات امروز زیر سوال رفته است.

سخنگوی جمنا در خوزستان عنوان کرد: امروز اشکال پیش رسانه‌ها نیست، اشکال پیش شخصیت‌های سیاسی، تأثیر گذار و مسئولان است. همه باید صدایشان بالا بیاید و از مدیران نتیجه بخواهند. مدیرانی می بینیم در استان فعالیت می‌کنند که به هیچ شکلی برکنار نمی‌شوند و خود استاندار بگوید در اطراف خود از چند مدیر بازنشسته استفاده می‌کند.

استاندار نباید در برابر نمایندگان اینقدر منفعل عمل کند

حسینی اظهار کرد: کجای قانون بازنشستگی اجرا شد، کجا مدیران متخلف و بی برنامه برکنار شدند؟ اگر قرار است با یک توصیه نماینده اینقدر منفعل عمل کرد خب اداره امور به این شکل ممکن نیست. استان باید مدیر توانمند داشته باشد. الان اگر با قانون شکنی در حد جزء از یک شهروند مواجه شویم مانند عبور از چراغ قرمز خب این شهروند جریمه می‌شود ولی قانون شکنی که در استانداری در حال انجام است کجا مورد بازخواست قرار می‌گیرد؟

وی افزود: نمایندگان مجلس ما با احترام به همه شان باید از قدرت نظارتی خود استفاده کنند، کجا از این قدرت استفاده کردند؟ بزرگ ترین حامیان امروز استاندار چه کسانی هستند؟ من می‌بینم حتی گروه‌های هم طیف استاندار هم از وی انتقاد می کنند. امروز معاملات جای تعامل را گرفته است. امروز لابی گری هایی که در پایین ترین سطح صورت می‌گیرد جای همراهی و همدلی را گرفته است وباید اینها زیرسوال رود و جلوی آنها گرفته شود.

چه کسی باید پاسخ مردم را بدهد؟

حسینی افزود: ما مسائل مهمی در استان داریم، کجا برنامه دادیم و کجا برنامه ریزی وجود دارد؟ یکی از بحران های خوزستان امروز بحران بازار است. کجا ورود کردیم؟ در این دولت کجا کار شده بالاخره یک ستاد تنظیم بازار باید وجود داشته باشد. خب مردم درباره این‌ها سوال دارند، چه کسی باید پاسخ آنها را بدهد؟.

سخنگوی جمنا گفت: اگر میخواهیم مدیران با انگیزه و با برنامه کار کنند باید مشروعیت مدیریتی آنها هم از طریق مراجع ذیربط احراز شود. این را هم قانون می گوید و هم شرع.

مشکلات امروز خوزستان حاصل سیکل مدیریتی معیوب است

ظریفی اظهار کرد: البته سیکل معیوب موجود مدیران را با مشکل مواجه می کند و همه مشکلات امروز حاصل همان سیکل معیوب مدیریتی است. اگر استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان براساس شرایط منطقی، معمول و استاندارد گزینش شود دِینی به نماینده ندارد، نماینده کار خودش را می‌کند و استاندار هم کار خودش را، مدیرکل یک وزارتخانه هم شهر را به نماینده واگذار نمی‌کند. همه این دخالت‌ها نتیجه سیکل معیوب است.

وی افزود: مدیرِ شرایط استاندارد به صندلی نمی‌چسبد و همیشه سرپا است و وقتی که وقتش برسد روی صندلی می‌نشیند و هروقت وقتش به پایان رسید از صندلی جدا می شود اما اگر مدیر حاصل شرایط استاندارد نباشد خب روی صندلی می‌چسبد حالا یک روز پشت نماینده قایم می‌شود و روز دیگر پشت استاندار.

قائم مقام حزب اتحاد ملت در خوزستان گفت: در برخی از جاها به صورت منطقی تعامل را نماینده پیش می‌برد، یعنی اگر مدیری را معرفی و از او حمایت می‌کند، آن شخص شایسته ترین است. اشکالی ندارد که در این کارها بین دولت و مجلس مشورت صورت بگیرد و خیلی هم خوب است اما ایراد به جایی باز می‌گردد که مدیران شایسته حاضر نیستند در این سیکل معیوب مدیون دیگران باشند.

وی بیان کرد: مدیری که براساس شایستگی انتخاب نشود نه می‌داند برنامه و طراحی چیست و نه می‌تواند مجری خوبی باشد. اگر مقام عالی دولت در استان، شرایط و جایگاه خود را با شرایط روز و استانداردها منطبق نکند و اسیر بازی‌ها و لابی های گوناگون در حوزه مدیریتی خود شود هرنتیجه ای که عاید شود، پاسخگو باید خودش باشد چرا که از نمایندگان در حوزه نمایندگی آنها سوال پرسیده می‌شود و در نهایت مردم به آنها رأی نمی دهند.

ظریفی اظهار کرد: مردم نمی‌توانند از نمایندگان، مدیر بخواهند هرچند که می‌دانیم در این سیکل انتخاب مدیران دخالت می‌کنند اما در نهایت تنها عکس العمل ما در دوره انتخابات و عدم رأی به آنها است.

توجیه‌های مدیران اجرایی قابل پذیرش نیست

قائم مقام حزب اتحاد ملت در خوزستان گفت: هر مدیر اجرایی باید پاسخگوی اعمل خود باشد هرچند بیاید درباره فشارها توجیه کند البته از نظر بنده این توجیه‌ها قابل پذیرش نیستند و رسانه‌ها باید این موضوعات را پیگیری کنند. متأسفانه این سیکل معیوب بر عملکرد رسانه‌ها تأثیر گذاشته چون رسانه چشم مردم است و نباید بسته شود.

وی افزود: شما ببینید که اتفاقات ناگوار در کشور ما زمانی به وقوع آمده که شرایط انسداد حوزه رسانه بود. چون حوزه نقد تعطیل بوده و کسی از پنجره کوچه را نمی دید، رسانه‌ها باید هزینه بدهند چون ما در شرایط توسعه نیستیم و در دالان توسعه قرار گرفتیم. انجام وظیفه البته در این شرایط هزینه دارد ولی خب باید هزینه داده شود.

نماینده متهم ردیف اول است

ظریفی بیان کرد: در کل جمع بندی من این است که اگر اظهارات نماینده قم صحت داشته باشد مشروعیت نماینده در این دخالت‌ها زیر سوال می‌رود چون عملکرد او بر خلاف سوگند و قانون اساسی است.

وی گفت: از سویی دیگر شأن و جایگاه نماینده دولت هم زیر سوال می‌رود چون ملزم نبوده به انجام این کار و شاید اگر پیگیری کنیم به این نتیجه برسیم که دولت اصلاً از استاندار نخواسته که این کار را انجام دهد چون مگر با سوال نمایندگان از رئیس جمهور آسمان به زمین می‌آمد؟ براساس قانون اساسی اگر نمایندگان سوالی از رئیس جمهور داشتند، رئیس جمهور باید می‌امد و پاسخگو می‌بود.

احتمال لابی گری بالا است

ظریفی عنوان کرد: در صورت صحت این اتفاق نماینده مردم از شرایط نمایندگی ساقط می‌شود و نماینده دولت هم زیر سوال می‌رود چون کار خلاف انجام داده است. شاید استاندار به عنوان نماینده دولت برای حمایت از رئیس جمهور این خواسته را داشته باشد اما نماینده مردم نماینده هزاران نفر از مردم است و چرا باید این حرف‌ها را بپذیرد؟ به نظر من اگر این اتفاق صورت گرفته باشد متهم اول نماینده است.

وی اظهار کرد: به نظرم با توجه به شرایط مدیریتی موجود به احتمال زیاد این اتفاق هم افتاده باشد اما وقتی این اتفاق عیان شود نماینده چه پاسخی برای مردم دارد؟ کمترین اتفاق در این مسئله عمل نکردن به اصل 57 قانون اساسی است. دخالت در کار قوه دیگر نقض قانون اساسی است و اگر نماینده‌ای قانون را نقض کند، از شرایط نمایندگی ساقط می‌شود.

اهواز

سید کریم حسینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب و نوشته‌های اخیر | آرشیو

مدیران نیشکر فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کنند

مدیران نیشکر فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کنند

سید کریم حسینی، رئیس مجمع نمایندگان خوزستان به مناسبت آغاز فصل برداشت نیشکر از روند برداشت محصول و تصفیه شکر در شرکت کشت و صنعت نیشکر دهخدا بازدید و با توجه به نقش کارگران نیشکر در افزایش تولید در سال جهش تولید از آنها تقدیر کرد.

ستاد انتخاباتی سید کریم حسینی در شرق اهواز افتتاح شد

ستاد انتخاباتی سید کریم حسینی در شرق اهواز افتتاح شد

ستاد انتخاباتی سید کریم حسینی در شرق اهواز بعد از ظهر امروز با حضور جمعی از شهرندان و فعالان سیاسی افتتاح شد.

افزایش دلالی نتیجه عدم رعایت قانون تفکیک قوا است

افزایش دلالی نتیجه عدم رعایت قانون تفکیک قوا است

سید کریم حسینی و اکبر ظریفی درباره «دولت و مجلس، تعامل یا معامله»، «جایگاه لابی گری در مناسبات سیاسی» و «مشروعیت عزل و نصب های دولت در خوزستان پس از افشاگری نماینده قم» مناظره کردند.

قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان یک خواست عمومی است

قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان یک خواست عمومی است

سخنگوی جمنا خوزستان گفت: اجرای قانون اعاده اموال نامشروع مسئولان، خواست عمومی است و از شأن و جایگاه مدیران پاکدست کم نمی‌کند.

نمی‌توان خواسته‌های به حق مردم خوزستان را با ادبیات لات گونه پاسخ داد

نمی‌توان خواسته‌های به حق مردم خوزستان را با ادبیات لات گونه پاسخ داد

سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با انتقاد از رفتار کلانتری در برابر نمایندگان خوزستان در مجلس گفت: اعتراضات مردم به دلیل اشتباهات مکرر دولت در استان است و نمی‌توان خواسته‌های به حق خوزستانی‌ها را با ادبیات لات گونه پاسخ داد.

حضور سید کریم حسینی در راهیپمایی گرامیداشت روز جهانی قدس

حضور سید کریم حسینی در راهیپمایی گرامیداشت روز جهانی قدس

سید کریم حسینی، سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در خوزستان، پیش از ظهر امروز جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ با حضور در جمع راه پیمایان روز قدس اهواز، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این روز برای همراهی برادران و خواهران مسلمان فلسطینی و همچنین مبارزه با دشمنان قسم خورده اسلام برگزار می‌شود.

تصمیمات اتخاذ شده از مرکز برای برنج‌کاران خوزستانی صحیح نیست

تصمیمات اتخاذ شده از مرکز برای برنج‌کاران خوزستانی صحیح نیست

سخنگوی جبهه مردمی انقلاب در خوزستان با اشاره به تصمیمات ابلاغ شده به برنج‌کاران خوزستانی گفت: کشاورزان و برنج‌کاران خوزستانی در شرایط بدی هستند و این شرایط متأثر از تصمیماتی است که در هیئت دولت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو اتخاذ شده است.

حضور سید کریم حسینی در مهرجان شعر عربی «لیالی رمضان»

حضور سید کریم حسینی در مهرجان شعر عربی «لیالی رمضان»

همزمان با سومین شب از ماه مبارک رمضان دومین «جشنواره شعر عربی مردمی شب های رمضان» با عنوان «مهرجان لیالی رمضان للشعر الشعبی» در تالار مهتاب کتابخانه مرکزی اهواز آغاز به کار کرد.

تغییر ۶۰ فرماندار برای ۲۷ شهرستان خوزستان در دولت یازدهم

تغییر ۶۰ فرماندار برای ۲۷ شهرستان خوزستان در دولت یازدهم

رئیس ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی در خوزستان با اشاره به مشکلات خوزستان از جمله موضوع انتقال آب گفت: یکی از مشکلات خوزستان تغییر ۶۰ فرماندار برای ۲۷ شهرستان خوزستان در دولت یازدهم بود که به‌نوبه خود برای استان یک "ناکارآمدی مدیریتی" است.

این روزها در خوزستان مدیران بازنشسته می‌شوند اما تفکراتشان نه

این روزها در خوزستان مدیران بازنشسته می‌شوند اما تفکراتشان نه

سید کریم حسینی فعال سیاسی خوزستانی با انتشار توئیتی نسبت به قانون منع بکارگیری بازنشستگان، واکنش نشان داد.